spelaDOTA2
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det?

2 posters

Go down

Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det? Empty Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det?

Post by Snuffeldjuret Thu Jun 14, 2012 6:00 am

Jag tror vi behöver göra det tydligt vad det är för game-mode som gäller när vi spelar inhouse. Är lite osäker på hur folk skulle vilja ha det, så dom som har en tanke jag inte luftar själv här nu får gärna göra det!

Poängen med inhouse är ju att få ut något av Dota 2 som man inte får av public matchmaking, tex att man "har lite koll på"/"känner" motståndarna, att man kan ffa/cca/"gga", att vi kan ha en public intärn ranking etc. Om vi erbjuder mycket som MM i Dota 2 inte erbjuder borde vi ligga till bra som community. En del av det vi kan erbjuda folk som community som man inte får i MM är ju också vad för game modes vi kör, dvs CM med vettiga hero picks och AR. Vad gäller AP, RD och SD så ser jag inte hur dom game-modesen fungerar bättre i in-house än vad dom gör i public. Därför tycker jag att CM och AR skall ligga lite i fokus när vi bestämmer vad för game-mode vi skall spela.

Dom flesta communitys har det väldigt strikt vad för game-mode som skall spelas, dels för att det är viktigt att man vet vad man får när man addar samt att det oftast är någon game-mode som är ett självklart val. Jag är själv osäker på om vi behöver bestämma oss för att köra CM only eller inte, som för oss är det självklara valet om vi bara skall köra en game-mode. Tycker att vi kör som nu att vi inte stänger några dörrar, men att vi har en tydlig beslutsprocess för varje game.

Det jag föreslår är följande, om option 1 inte uppfylls så kollar vi option 2, och om inte det uppfylls så kollar vi option 3 etc:
  1. Om vi har en i varje lag som vill picka hjältar till CM så kör vi det
  2. Om ej 1 och alla vill spela AR så kör vi på det
  3. Om ej 1,2 och alla vill spela SD så kör vi på det
  4. Om inget av 1,2 eller 3 uppfyllts så kör vi RD
Vad tycker ni om det? Alla kommentarer är väldigt välkommna!

Man kan implementera detta i IRC-boten sen om man vill men skulle kunna tänka mig att det kan vara smidigare att gör adet i ts3, i alla fall nu till en början. Finns annnat som är viktigare att göra med boten atm dessutom Very Happy.

------

Min kommentar hade varit att jag spelar hellre RD än SD alla dagar. SD känns som en mix av RD och AR, så det känns ganska oviktigt för oss då det inte tillför något unikt som game-mode. Tror det är dumt att göra det onödigt komplicerat även om det kan finnas en liten vinst i att ha ett extra val.
Snuffeldjuret
Snuffeldjuret
spelaDOTA2 admin

Posts : 515
Join date : 2010-09-04
Age : 39
Location : Göteborg, Sweden

Back to top Go down

Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det? Empty Re: Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det?

Post by Niss3 Thu Jun 14, 2012 12:55 pm

Starkt gjort att gå upp och skriva det här så tidigt!

Jag tror det kan bli lite bökigt med så många modes. Är det inte lättare att säga;
"1. CM när vi har två kaptener",
"2. Mode X".
Är alla överens kan andra modes spelas, annars är det Mode X som gäller.

Jag är lite skeptisk till hur bra just AR kommer fungera tills de fixat swap eller något liknande. Jag är för att repick inte ska förekomma, men swap är mycket välkommet. Så utifall vi inte orkar skapa en hero-lineup generator (eller starta custom med bots bara för att få lineups), så kanske SD ska vara standard tills swap implementerats i Dota2?
Niss3
Niss3

Posts : 45
Join date : 2012-06-08
Age : 36
Location : Skövde

Back to top Go down

Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det? Empty Re: Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det?

Post by Snuffeldjuret Thu Jun 14, 2012 2:47 pm

Jo det blir lite finare ja.

Jag tycker iofs att poängen med AR är ju att man ska kunna få en hjälte man inte spelar ^^. Det är ju en lol-mode och handlar inte om att få seriösa line-ups. Vi har ju spelat en hel del AR, så uppenbarligen gillar folk att spela det ibland. Vad som är bra eller dåligt är ju egentligen lite irrelevant om alla är med på det.

Jag tror på RD istället för SD som default fallback om CM inte blir av eftersom RD är imho seriösare och mer likt CM än SD. RD var ju standard game mode i communitys liknande spelaDOTA2 på den tiden innan -cm kom till DotA.
Snuffeldjuret
Snuffeldjuret
spelaDOTA2 admin

Posts : 515
Join date : 2010-09-04
Age : 39
Location : Göteborg, Sweden

Back to top Go down

Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det? Empty Re: Vad skall vi köra för game-modes i inhouse och hur skall vi bestämma det?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum